نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1400/10/28


مروری بر 22 فیلم منتخب چهلمین جشنواره فیلم فجر -1

فیلم‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

کیمیا عزیزی
بی رویا

 

روابط عمومی جشنواره فیلم فجر مورخ 5 دی 1400، اسامی 22 فیلم را برای شرکت در بخش مسابقه ایران (سودای سیمرغ) چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام داشت که در این مطلب قصد داریم مروری بر این 22 فیلم برگزیده داشته باشیم. به همین سبب به معرفی فیلم‌ها و عوامل سازنده آنان پرداخته و سپس نکات قابل تامل و لازم به ذکر در خصوص هرکدام از این فیلم‌ها را بیان می‌کنیم.

در این دوره از جشنواره بهروز افخمی (نویسنده و کارگردان)، اسماعیل بنی‌اردلان (استاد دانشگاه)، پوران درخشنده (نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان)، حسین زندباف (تدوین‌گر، تهیه‌کننده و کارگردان)، مجید شاه‌حسینی (مدیر فرهنگی، پژوهشگر و استاد دانشگاه)، اسفندیار شهیدی (مدیرفیلمبرداری، کارگردان و استاد دانشگاه) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی)، انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) را بر عهده داشتند. 

22 فیلم انتخاب شده برای رقابت در چهلمین  دوره از جشنواره فیلم فجر:

2888
2888فیلم 2888 به کارگردانی کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری و تهیه کنندگی کیوان علی محمدی راهی جشنواره شده است. کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری در گذشته نیز در فیلم‌هایی نظیر سینما شهر قصه، ارغوان و گیلدا با یکدیگر همکاری داشته‌اند که از بین این اسامی، سینما شهر قصه و ارغوان به ترتیب در سی و هشتمین و سی و سومین جشنواره فیلم فجر، در بخش رقابتی حضور داشته‌اند.

از جمله ستارگان این فیلم، هادی حجازی‌فر، حامد کمیلی، کامبیز دیرباز، امین حیایی، سام درخشانی، کوروش تهامی، احمد مهران‌فر، رضا یزدانی، کامران تفتی، سعید چنگیزیان، رامین ناصرنصیر، کاظم سیاحی، میلاد رحیمی، رضا آفتابی و هومن علایی هستند.

فیلم روایت فداکاری‌های خلبانان نیروی هوایی در دوران جنگ تحمیلی، که چهل‌سال ناشناخته ماندند را به تصویر می‌کشد. بیژن عاصم افسر کنترل شکاری، شهید عباس دوران و منصور کاظمیان کمک‌ خلبان شهید دوران کاراکترهایی هستند که در این اثر حضور دارند و نقش آن‌ها را به ترتیب حمیدرضا پگاه، حامد کمیلی و سعید چنگیزیان ایفا کرده‌اند. لازم به ذکر است عنوان این فیلم سینمایی پیش از این سوباشی بود که به ۲۸۸۸ تغییر پیدا کرد. در ۲۸۸۸، هشت سال جنگ ایران و عراق روایت می‌‌شود و از روز اول تا روز آخر جنگ را در بر می‌‌گیرد. در این فیلم، با یک فضای جنگی متفاوت روبه‌رو خواهیم بود و در آن، نام بسیاری از شخصیت‌‌های مهم زمان جنگ که در جبهه‌‌ها حضور داشتند و شهید شدند یا رشادت داشتند، آورده می‌‌شود (تمرکز اصلی آن بر شهدای شاخص استان فارس است).

بدون قرار قبلی
فیلم بدون قرار قبلی ششمین فیلم سیمایی  بهروز شعیبی در مقام کارگردان است. وی که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم دهلیز در بخش نگاه نو شد، اینبار بعد از فیلم‌های  سیانور، دهلیز و دارکوب، با فیلم بدون قرار قبلی به چهلمین جشنواره فیلم فجر بازگشته است.

در این فیلم ستارگانی نظیر پگاه آهنگرانی (که پیش‌تر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن در سی و یکمین جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم دربند شد)، مصطفی زمانی ، الهام کردا و صابر ابر به چشم می‌خورند.

این فیلم به تهیه‌کنندگی محمود بابایی و نگارش فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاه به یکی از داستان‌های مصطفی مستور ساخته شده است. موضوع این فیلم اجتماعی، درباره بازگشت یک هنرمند به کشور پس از سال‌ها دوری است تا ادای دین به غم غربت هنرمندانی باشد که سال‌ها در غربت زندگی کرده‌اند. این فیلم با مهیا کردن بستری اجتماعی به مفاهیم دینی می‌پردازد و مفهوم ارادت مردم به امام رضا (ع) را در خود جای داده است. لازم به ذکر است که  بدون قرار قبلی، در مشهد، البرز، تهران و آلمان فیلم‌برداری شده است.

دیگر عوامل این پروژه - مدیر پروژه: علیرضا رضاداد، نویسنده: فرهاد توحیدی، مهدی تراب‌بیگی، مجری طرح: محمد حسین انصاری، مشاور پروژه: بهزاد هاشمی، مدیر تولید: امیر نشاط، مدیر فیلم‌برداری: محمد حدادی، دستیار اول فیلم‌بردار: احمدرضا گودرزی، تدوین: عطا مهراد، عکاس: امید صالحی، مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، طراح صحنه: کیوان مقدم، طراح لباس: هدی میرزائی، طراح چهره‌پردازی: فاطمه کمالی و زهرا کمالی، مدیر تدارکات: محمود کریمی، جانشین تولید: کاظم نامنی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: میلاد فرج الهی، سرپرست گروه کارگردانی و دستیار اول کارگردان: صالح غربی جوان، برنامه‌ریز: اشکان سپهر، منشی صحنه: غزل رشیدی، مشاور تهیه‌کننده: ایزد مهرآفرین، مشاور رسانه‌ای: مهرداد معظمی.

برف آخر
فیلم برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسگری و نویسندگی امیرحسین عسگری، امیر محمد عبدی و سید حسن حسینی ساخته شده است. لازم به ذکر است، امیر حسین عسگری پیش‌تر هم با فیلم بدون مرز به بخش رقابتی جشنوره فجر راه یافته و با استقبال خوبی مواجه شده بود.

از جمله ستارگان این فیلم، امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان هستند.

این فیلم با سرمایه گذاری حسن مصطفوی، احسان علیخانی، حمیدرضا علی‌نژاد ، امیرحسین عسگری و حسن مصطفوی، در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد.

دیگر عوامل این پروژه - مدیرفیلم برداری : آرمان فیاض، تدوین: اسماعیل علیزاده، صدابردار: امیر حاتمی، طراح گریم: امید گلزاده، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، طراح صحنه و لباس: علی نصیری‌نیا، طراح جلوه‌های بصری: کامیار شفیعی‌پور، مدیر برنامه‌ریزی: لاله مستوفی، دستیار اول کارگردان: رضا کشاورزی، دستیار اول فیلم‌بردار: سعید خراسانی، عکاس: حسن شجاعی، منشی صحنه: شیما باقری، مدیر تدارکات: محمد میسمی، مدیر تولید: علی بهرمند، مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل، محصول: موسسه فرهنگی هنری رسانه کهن وانیا.

بی رویا
بی رویا
نخستین فیلم بلند آرین وزیر دفتری است. او که نویسندگی بی رویا را هم بر عهده داشته.  پیش‌تر با فیلم کوتاه هنوز نه... برنده سیمرغ آسیایی بهترین فیلم کوتاه از جشنواره جهانی فیلم فجر شد  و با فیلم کوتاه مثل بچه آدم در بخش جهانی سینه فونداسیون جشنواره کن حضور داشت. این فیلم به تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی، ستارگانی چون طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی، رضا داودنژاد، مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان را در بر دارد.

در خلاصه فیلم آمده است «مواجه رویا با دختری بی‌نام و نشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک است». آرین وزیر دفتری در خصوص این فیلم خاطرنشان می‌کند که این فیلم، یک درام اجتماعی است که به‌تدریج وارد ژانرهای دیگری می‌شود و تلاش می‌کند تا با تلفیق ژانرها، مدام تحلیل‌های مخاطب را زیر سؤال ببرد، اما هم‌زمان او را با مسیر فیلم تا انتها همراه کند.

از دیگر عوامل این پروژه - مدیر فیلم‌برداری: علیرضا برازنده، دستیار اول فیلم‌بردار: حامد عزت‌خواه، مدیر صدابرداری: رشید دانشمند، طراح چهره‌پردازی: عظیم فراین، طراح صحنه: محسن نصراللهی، طراح لباس: الهام معین، تدوین‌گر: مهدی سعدی، طراحی و ترکیب صدا: زهره علی‌اکبری، موسیقی: بامداد افشار، دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی، منشی صحنه: آذر تجلی، برنامه‌ریز: نیلوفر کوخانی، عکاس: محمد بدرلو، مدیر تولید: یاسر سلیمانی.

بیرو
بیروفیلم بیرو سومین فیلم سینمایی علی عباس میرزایی است . او که پیش‌تر با فیلم‌های انزوا و خون خدا در بخش رقابتی سی‌و‌پنجمین و سی‌و‌هفتمین جشنوره فیلم فجر حضور داشته است، این‌بار  فیلم  جدید خود را به تهیه‌کنندگی مجید برزگر راهی جشنواره می‌کند. نویسنده این فیلم علی عباس میرزایی بوده است که به روایت زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران از دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفه‌ای و عضویت در تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است. علیرضا بیرانوند در مصاحبه‌ای پیرامون جزئیات ساخت فیلم سینمایی بیرو ضمن تایید فیلم‌نامه، گفت: «از حدود ۳ سال پیش ساخت این فیلم سینمایی آغاز شد و از دوران نوجوانی تا اولین قراداد حرفه‌ای من که با نفت تهران بود، در این فیلم نمایش داده می‌شود؛ اکنون نیز از بین بیش از ۲۰۰ فیلم مجوز حضور در جشنواره را دریافت کرده است و امیدوارم نوجوانان، جوانان و علاقمندان به فوتبال ضمن لذت بردن از تماشای این فیلم برای رسیدن به هدف‌هایی که در زندگی دارند هیچ‌گاه دست از تلاش برندارند».

حسین بیرانوند، رضا داوود نژاد، سعید داخ، صحرا اسدالهی، سهیل قنادان، سیاوش چراغی پور، مهدی زمین‌پرداز، ستایش تارانی، سارا والیانی، ابوذر فرهادی، مبین بهاروند، محمد نیکبخت،  مجید پتکی،  مهران نائل، محمد عسگری، امین میری، مرتضی تقی‌زاده، وحید نفر، حامد نساج و  علیرضا جلیلی از جمله بازیگران فیلم بیرو هستند.

از دیگر عوامل این پروژه - مدیر فیلم‌برداری: مجید یزدانی، طراح صحنه و لباس: لیلا نقدی پری، صدابردار: علی ذوالفقاری، طراح چهره پردازی: عظیم فراین، طراح نور: علی فربد، موسیقی: پیام آزادی، طراح جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی، مدیرتولید: مهدی برزگر، منشی صحنه: دنیا راد، عکاس: حمید جانی‌پور، جلوه‌های ویژه میدانی: رضا ترکمان، تصحیح نور و رنگ: نیما دبیرزاده، صداگذاری: امین شریفی، برنامه ریز و دستیار یک کارگردان: علی جناب، فیلم‌بردار پشت صحنه: اسماعیل کرابی، مدیر تدارکات: سعید میرزایی.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: