نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1400/06/18


فیلم همان فیلم است!

محسن کلهر
محسن کلهر

 

ماهنامه سینمایی فیلم یا به قول خودمان مجله فیلم، یادگار ماندگار روزهای پر فراز و نشیب سینمای ایران طی قریب به ۴۰ سال گذشته است و به نوستالژی چندین نسل تبدیل شده است. کم‌تر سینما‌دوست و سینمارو و سینماگری را می‌توان یافت که با این مجله قدیمی خاطره نداشته باشد و چه بسیار کسانی که سال‌ها مشترک این نشریه عمومی بوده و هستند و آرشیو ماندگاری از آن را در گوشه خانه و کتابخانه خود ایجاد کرده‌اند.

فیلم را می‌توان جزو مجله‌هایی دانست که چند برابر تیراژش خواننده دارد و یک جلد آن در کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی کشور و حتی در میان خانواده‌ها در سراسر کشور مطالعه می‌شود. البته این همه ماجرا نیست، چراکه مطالب ویژه و بکر آن طی شمارگان مختلف که اکنون به 584 رسیده است به عنوان منبع مورد استفاده پژوهش‌ها و تحقیق‌های سینمایی قرار گرفته و در مواردی نیز مطالب آن توسط سایر رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و اینترنتی بازنشر می‌شود. بازنشر مطالب ماهنامه سینمایی فیلم می‌تواند همزمان با انتشار آن و به‌روز انجام شود یا دستمایه طرح مباحث مرتبط در سایر رسانه‌ها باشد و در نگاهی عمیق‌تر در می‌یابیم که این مجله در یادبود و بزرگداشت هنرمندان و سینماگران، یک منبع غنی و ارزشمند به حساب می‌آید و با رجوع به آن می‌توان به دنیایی از عکس‌ها و نوشته‌های منحصر‌به‌فرد دست یافت.

روزگاری به پیشنهاد هنرمند و مدیر مسئول فقید این ماهنامه پر مخاطب، اصحاب هنر و سینما به عنوان سردبیر افتخاری ایفای نقش کرده و شماره‌های ماندگاری را خلق می‌کردند که جزو تاریخ  بلامنازع و انکار ناپذیر سینمای ایران و مجله فیلم است، از جمله سردبیران افتخاری این نشریه می‌توان به اصغر فرهادی اشاره کرد که شماره 500  مجله حاصل دسترنج اوست. مجله فیلم طی نزدیک به 40 سال گذشته همواره سعی کرده است تا ضمن حفظ خط کلی نگاه به سینمای ایران و جهان و توجه به نقد و تحلیل فیلم، ابتکار عمل را به دست گرفته و منشا اثر باشد و این مهم همواره مورد توجه صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه و همکاران ثابت و دوره‌ای آن بوده است.

پس از درگذشت مسعود مهرابی به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه و جدایی دو تن از همکاران قدیمی مجله، برخی رسانه‌های گروهی خارجی با شتابزدگی خبر تعطیلی این میراث فرهنگی و یکی از قدیمی‌ترین مجله‌های کشور و قدیمی‌ترین مجله سینمایی ایران را اعلام کردند و جای هیچ شک و شبهه‌ای در آن باقی نگذاشتند! که منجر به رنجش خاطر علاقه‌مندان و مخاطبان  این مطبوعه شد. اما سیر روند قانونی برای ادامه انتشار مجله از یک سو و همراهی نیروهای متخصص و توانمند با پویا مهرابی فرزند مسعود مهرابی به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول جدید، مرگ یک رویا را به تصویر کشید، با این تفاوت که این دیگر «مرگ تدریجی یک رویا» نبود و همچون صاعقه‌ای در چشمان برق زده خبرسازان دروغین نمودار می‌شد.

به عنوان یک مخاطب و نه به عنوان یک نویسنده باید اذعان داشت که شمارگان جدید ماهنامه سینمایی فیلم بعد از جدایی دو یاری که برای خودشان مجله جدید دایر کرده‌اند و البته برایشان آرزوی موفقیت دارم، ضمن حفظ چارچوب کلی توانسته است رویکرد جدیدی را نسبت به مقوله نگاشتن برای مخاطب فیلم از خود نشان داده و در چارچوب نظری مشخصی تولید محتوا کند و با رعایت اسلوب کلی فرم، به زیبایی شناسی در قالب نیز توجه بیشتری معطوف دارد.

فیلم جدید، نه تنها با نقد و تحلیل، گفت‌وگو، یادداشت، مقاله و عکس پیش می‌رود بلکه  با طرح مباحث جدید و بنیادین راه را برای توسعه دانش فیلم نگاری باز می‌کند و می‌توان انتظار داشت که این روند به تولید منابع با ارزش علمی و مطالعاتی در آینده نه چندان دور منجر شود.

بررسی اجمالی سه شماره اخیر مجله فیلم به خوبی نشان می‌دهد که فیلم همان فیلم است، با این تفاوت که از این پس می‌توان شاهد بروز و ظهور استعدادهای جدید و سبک‌های نوین در نقد و نوشتار بود و این پیش آمد خوبی برای جامعه سینمارو و سینمادوست و سینماگر ایران است.

گویا مجله فیلم در آستانه چهل سالگی به بلوغ کامل می‌رسد و باید منتظر بود تا در زمینه تولید علم سینما منشأ اثر باشد و به افتخارات مردم فهیم و فرهیخته ایران و مخاطبان آگاه و علاقه‌مند مجله اضافه کند. به امید آن روز که خیلی هم دور نیست.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۳)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: