نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1402/12/11


اولین نوشته سینمایی توسط یک هوش مصنوعی در مجله فیلم

جایی برای پیرمردها نیست

پویا مهرابی
هوش مصنوعی در سینما و مطبوعات

 

 

 

 

سال ۲۰۲۴ زمانی است که هوش مصنوعی از هوش انسان پیشی خواهد گرفت. به خاطر دارید که چند وقت پیش اخبار مربوط به اعتصاب در هالیوود و تبعات آن در صدر اخبار بود. یکی از مطالبات اعتصاب کنندگان استفاده نکردن از هوش مصنوعی به جای آن‌ها بود که دغدغه مشترک نویسندگان و بازیگران است. نویسندگان معتقدند با پیشرفت‌هایی که با سرعت اتفاق می‌افتد، دور نیست که هوش مصنوعی جای آن‌ها را بگیرد. استودیوها می‌توانند با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پرداخت دستمزد کم‌تر به نویسندگان، کار نوشتن پیش‌نویس یا طرح اول فیلم‌نامه را به هوش مصنوعی بسپارند و سپس در مرحله بعد، برای بازنویسی فیلم‌نامه سراغ نویسنده‌ها بروند. یا فیلم‌نامه‌های نویسندگان را برای آموزش در اختیار هوش مصنوعی قرار دهند.

آینده شغلی روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی نیز با پیشرفت هوش مصنوعی دچار تغییرات خواهد شد. برای مثال، بخشی از وظایف روزنامه‌نگار به صورت خودکار بر عهده سیستم‌ها گذاشته می‌شود، بنابراین نویسندگان و منتقدان باید مهارت و توانایی کار با هوش مصنوعی و دانش مربوط به تحلیل داده‌ها را بیاموزند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای هوش مصنوعی توانایی تشخیص الگوهای متفاوت است بنابراین چنین سیستم‌هایی را می‌توان آموزش داد تا تفاوت بین گزارش‌ها و مطالب واقعی و جعلی را تشخیص دهند. هوش مصنوعی همچنین این توانایی را دارد که توسط روزنامه نگاران آموزش ببیند تا یاد بگیرند که چگونه اطلاعات واقعی را در کنار هم قرار دهند، بنابراین سیستمی که بتواند گزارش‌ها و خبرهای سینمایی، اطلاعات درباره فیلم‌ها و سینماگران و اطلاعیه‌های نمایش فیلم و ... را شناسایی کند می‌تواند به طور خودکار نقد و یادداشت‌های سینمایی بنویسد. هوش مصنوعی را می‌توان برای بهبود توانایی خود در تشخیص الگوها آموزش داد تا نقدها و مطالبی بنویسد که مخاطبان بیش‌تر دوست دارند. هوش مصنوعی می‌تواند پس از مدتی مطالبی را که برای هر مخاطب جذاب‌تر است، شناسایی کند و بعد از مدتی تنها این محتوا را تولید کند. حتی در آینده‌ای نچندان دور کار صفحه آرایی و طراحی جلد مجله‌ای همچون «فیلم» را هم می‌توان به آن سپرد تا براساس علایق مخاطبان و مطالب آن شماره طرح مناسب را طراحی کند.

می‌دانید تشخیص گفتار کاری پیچیده‌ای است، زیرا لحن گفتاری افراد می‌تواند لهجه، زیر و بم و سرعت صحبت کردن متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین تشخیص یک فایل صوتی با تفاوت در نحوه بیان هر کلمه و مقایسه و شناسایی آن در فرهنگ لغت کار پیچیده‌ای خواهد بود. اما یک سیستم تشخیص گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی از نمونه‌های مختلفی از لهجه‌ها، زیر و بمی‌ها و سرعت‌های گفتاری تغذیه می‌شود و شبکه حاصل آموزش می‌بینید تا الگوهایی را که در همه نمونه‌ها وجود دارد به عنوان مثال، لهجه‌های موجود در گفتار را تشخیص دهد. در مطالبی که در پایین توسط هوش مصنوعی نوشته شده است جملات با لهجه‌های مختلفِ زبان فارسی بیان شد.

 

بدون آموزش اولیه

به عنوان یک هوش مصنوعی، من قادر به نوشتن مطلب بلند درباره سینما نیستم، ولی می‌تونم مطالب کوتاهی درباره آن بنویسم. سینما هنری است که با استفاده از تصویر و صدا، داستان‌ها و احساسات مختلف را به تصویر می‌کشد. فیلم‌ها می‌توانند جایگاه مهمی در فرهنگ یک جامعه داشته باشند و توانایی دارند تا تجربه‌ جذابی را برای تماشاگران به ارمغان بیاورند. هر فیلمی داستان یک منبع ایده‌آل برای تفکر، بحث و نقد است.

 

ساخت یک مستند درباره نفت می‌تواند موضوعی جذاب و پر از اطلاعات مفید باشد. می‌تواند به بررسی تاریخچه، فرآیندهای استخراج، تاثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی و همچنین نقش نفت در جوامع مختلف پرداخته شود. برای شروع، بهتر است تا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و از دیدگاه‌ها و منابع مختلف استفاده کنید تا یک نگاه جامع به این موضوع پیدا کنید.

 

و ... با کمی آموزش

سینمای مستند یک ژانر فیلمی است که هدف اصلی آن به تصویر کشیدن واقعیت‌ها و وقایع واقعی است. این ژانر به دنبال ارایه نگاه عمیق و آنالیزی به موضوعات مختلف اجتماعی، تاریخی، علمی یا فرهنگی است.

فیلم‌های مستند از منابع گوناگونی مانند مستندهای تاریخی، مصاحبه‌ها و فیلم‌های آرشیوی استفاده می‌کنند تا تصویر کاملی از موضوع خود ارائه دهند.

این ژانر معمولا از جلوه‌های سینمایی کم‌تری استفاده می‌کند و تلاش دارد واقعیت را به نمایش بگذارد. همچنین، برخی از مستندها به عنوان ابزاری برای افزایش آگاهی و تحول اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مستند صنعتی چیست و یک مثال از آن

مستندهای صنعتی به تصویر کشیدن جزییات و عملکرد صنعت و تولید می‌پردازند. این نوع مستندها معمولا به بررسی فرآیندها، فناوری‌ها، تکنولوژی‌ها و تاثیرات صنعت بر جامعه و محیط زیست می‌پردازد. این مستندها می‌توانند به شناخت بهتر از چگونگی تولید، توزیع و مصرف محصولات صنعتی کمک کند.

مستند صنعتی اغلب تصاویر و فیلم‌های داخل کارخانه‌ها، مصاحبه با کارشناسان صنعت، اطلاعات فنی فرآیندها و فعالیت‌های صنعتی را ارایه می‌دهند.

به عنوان مثال مستند حوزه نفت معمولا به بررسی تولید، استخراج، فرآوری و تاثیرات صنعت نفت بر جوامع و محیط زیست می‌پردازد. این مستندها می‌توانند به شناخت عمیق‌تری از چگونگی استفاده از این منبع انرژی حیاتی و نقش آن در اقتصاد جهانی کمک کنند.

موضوعاتی که در مستندهای نفت ممکن است به آن پرداخته شوند عبارت است از: تجارت نفت، تکنولوژی‌های استخراج نفت، تاثیرات زیست محیطی، اقتصاد و سیاست‌های مرتبط با صنعت نفت. این مستندها معمولا از تصاویر و گفت‌وگوهای تخصصی استفاده می‌کنند تا واقعیت‌ها و ابعاد گوناگون این صنعت را به تماشاگران منتقل کنند.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

 

[ماهنامه فیلم]

جدیدترین‌ها

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۴)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: