صنعت سینمای چین با چندملیتیشدن از حالوهوای بومیاش خارج میشود! کشوری که میرود تا حرف اول را در زمینه تولید و نمایش فیلمها در سطح جهان بزند، برای موفقیت بیشتر هنرمندان بینالمللی را جذب و تولید محصولات مشترکش را افزایش میدهد.
تازهترین اقدام در این زمینه، ساخت یک محصول مشترک چینیهندی توسط فیلمساز فنلاندی رنی هارلین است که زمانی در هالیوود برای خودش «برو و بیایی» داشت! هارلین که سینمادوستان او را به عنوان همسر سابق جینا دیویس و کارگردان صخرهنورد سیلوستر استالون میشناسند، در شرکت فیلمسازی خود سه فیلم با مشارکت چینیها و هندیها میسازد. البته دفتر و مقر شرکت فیلمسازی «اکسترا اوردینری پروداکشنز» در شهر پکن است و این فیلمساز چند سالی است که به چین کوچ کرده است و فعالیتهای هنریاش را در این کشور پرجمعیت و ثروتمند آسیایی دنبال میکند.
از قرار معلوم موفقیت محصولات بالیوودی در چین و استقبال گسترده تماشاگران و جوانان چینی از این محصولات، هارلین را به فکر بهرهبرداری از این موقعیت انداخته است. میتوان گفت او اولین هنرمند و تهیهکننده حاضر و فعال در چین است که میخواهد سوار بر موج این موفقیت شود و تعدادی محصول مشترک آسیایی تولید کند. در اولین قدم، شرکت فیلمسازی هارلین قراردادی با شرکت هندی B4U امضا کرده است که از شرکتهای فعال و موفق در زمینه تولید فیلم و سریال است. بحث همکاریهای سینمایی بین هند و چین از یکیدو سال قبل در سطح عالی مطرح شده است و حتی دولتمردان هر دو طرف هم در دیدارها و مذاکرات دوجانبه، روی این همکاری تأکید داشتهاند. باور عمومی این است که همکاری سینمایی این دو پرجمعیتترین کشور جهان که صاحب صنعت سینمای بسیار قوی هم هستند، انقلابی در دنیای فیلمسازی و نمایش فیلمها بهپا خواهد کرد.
طبق قرارداد تازه، سه فیلم سینمایی با حضور هنرمندانی از دو کشور چین و هند تا دو سال آینده تولید میشوند. اولین فیلم یک اکشن پرهیجان درباره قاچاق بینالمللی حیات وحش است با نام عملیات وحش که فیلمنامهاش را برایان برایتلی نوشته است که در کارنامهاش مرد درون2 را دارد. تصور ابتدایی این بود که فیلمنامه را یک فیلمنامهنویس هندی یا چینی خواهد نوشت، اما هارلین میگوید برای شروع کار نیاز به متنی قوی و محکم دارد که بجز تماشاگران هندی و چینی، برای میلیونها تماشاچی کشورهای دیگر جهان هم جذاب و تماشایی باشد. به باور او، با چنین فیلمنامهای میتوان به سراغ یکی از چهرههای مطرح و محبوب بالیوودی رفت و ایفای نقش اصلی را به او سپرد. هنوز جزییات داستانی این اکشن برملا نشده است اما گفته میشود یک اکشن ماجراجویانه باکیفیت در سطح کارهای هالیوودی است. طبق شایعهها، خط اصلی داستان درباره دو گروه از نیروهای سلحشور ویژه و زبده هندی و چینی است که راهی نبردی سخت با سازمانهای جنایتکار بینالمللی میشوند که کار سرقت و فروش حیوانات کمیاب را در قاره آسیا انجام میدهند.
در دو سال اخیر، تعدادی از محصولات پرسروصدای هندی نمایشهای موفقیتآمیزی در بازار سینمایی چین داشتهاند و توجه تماشاگران بومی به فیلمهای بالیوودی جلب شده است. به گفته تحلیلگران اقتصادی چین، فیلمهای هندی میتوانند رقیب بسیار خوب و خطرناکی برای بلاکباسترهای هالیوودی باشند. نزدیکی فرهنگی چینیها به هندیها، امتیازی است که طرف هندی دارد و هالیوودیها ندارند. در سال 2017 دانگل/ کشتی با حضور عامرخان موفق به فروش دور از تصور 190 میلیون دلاری در سینماهای چین شد. سال قبل هم سوپراستار مخفی از همین بازیگر به تکرار این موفقیت پرداخت و فروشی 118 میلیون دلاری را ثبت کرد. اگرچه بقیه فیلمهای هندی نمایش داده شده در چین نتوانستهاند این موفقیتها را تکرار کنند اما باز هم فروشهای قابل قبولی داشتهاند.
به گفته هارلین: «یک همآوایی و اشتراک مساعی فوقالعاده و بینظیر فرهنگی بین هند و چین وجود دارد. موفقیت کلان تولیدهای مشترکی مثل کونگفو یوگا و بقیه فیلمهای هندی، راه را برای حضور بهتر و کاملتر سینمای هند در چین باز کرده است. بر این مبنا میتوانیم این همکاریها را در سطحی عالی ادامه دهیم و فیلمی مثل عملیات وحش میتواند شروع خوب و مناسبی برای این کار باشد.»
B4U یکی از بزرگترین شبکههای تلویزیونی هند با چندصد میلیون تماشاچی در صد کشور دنیاست. واحد فیلمسازی این شبکه هم بسیار فعال است و سالانه بین ده تا پانزده فیلم تولید میکند. از این نظر، انتخاب چنین شبکهای با این حجم بالای مخاطب میتواند دستکم تضمینکننده موفقیت مالی تولیدهای مشترک هند و چین باشد. در عین حال، این همکاری میتواند به عنوان پایه و بنیان همکاریهای آسیایی در محدوده هند و چین باشد. ایشان ساکسنا از مدیران شبکه عقیده دارد در شرایط فعلی، این همکاریهای منطقهای است که میتواند هنر سینمای کشورهای آسیا را وارد مراحل تازه و پیشرفتهای مختلف کند: «واقعیت این است که ما اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی داریم. ارزشهای فرهنگی متعددی ما را به هم پیوند میدهد. یک آدم معمولی چینی با یک فیلم هندی خیلی راحتتر کنار میآید تا یک فیلم هالیوودی یا اروپایی. فیلم هندی یکجورهایی حرف دل او را هم میزند. این همزمانی بسیار مهم و تأثیرگذار است و باید از آن استفاده مطلوب کرد. اشتراکات فرهنگی و اخلاقی که ما را به هم پیوند میدهد، راه را برای همکاریهای سینمایی باز میکند.» رنی هارلین از این هم جلوتر رفته و اضافه میکند: «عمیقاً معتقدم اتصال بازار سینمایی هند و چین، به نفع کل دنیاست و میتواند روشهای داستانگویی را در سطح جهان تغییر دهد و بارورتر کند؛ و به کمک آن میتوان در کالبد صنعت جهانی سینما نفس تازهای دمید.»
هنر کارگردانی هارلین که قبلاً در فیلمهایی مثل جان سخت2 و بوسه طولانی شب بهخیر خود را به رخ کشیده است، میتواند باعث خلق کارهایی دیدنی برای تماشاگران تمام قارهها باشد. او از سال 2014 مقیم چین است و کمدی اکشن ردیابی فراری/ Skiptrace را با بازی جکی چان در این کشور ساخت. دومین فیلم چینی او افسانه شمشیر باستانی بهزودی روی پرده میرود. هارلین قصد دارد یک فیلم حماسی علمیخیالی پرخرج چینی به نام سولارا را نیز کارگردانی کند که فیلمنامه این اثر گرانقیمت را همان کسانی نوشتهاند که با اکشنهای المپیا سقوط کرده است و بیمصرفها3 همکاری داشتهاند. هارلین سوپراستارهایی مثل عامرخان و هریتیک روشن را گزینههای اصلی محصول مشترک چینی هندی خود معرفی کرده است. او روی این نکته تأکید میکند که تماشاگران چینی علاقه خاصی به عامرخان دارند و بسیار مایلاند که او را در یک فیلم چینی هم ببینند.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم: