محمد ابوالحسنی تهیهکنندهی انیمیشن سینمایی تهران 1500، پیش از این فیلم چندین سال در حوزهی تولید انیمیشنهای مختلف برای سازمان برق، شرکت ملی گاز و همچنین ساخت انیمیشنهایی در رابطه با مسکن، مواد مخدر، پلیس و... فعالیت داشته است. او متولد سال 1353 است و کار خود را در سال 73 با نشر کتاب برای کودکان آغاز کرد و حدود ده سال در این حوزه فعالیت کرد. بعد از آن در سال 83 اولین انیمیشن شرکت ملی گاز را تولید کرد و تا کنون انیمیشنهای زیادی برای کشورهایی مانند: امارات، ونزوئلا، قطر، بحرین، کویت و.. ساخته است. تهران 1500 اولین انیمیشن سینمایی است که او تهیهکنندگیاش را بر عهده دارد. در طول سالهای اخیر چندین بار انیمیشنهای سینمایی در ایران ساخته شدند اما یا بهدلیل کمبود بودجه نیمهکاره ماند و یا اکران نشدند. طبعاً مردم هم از وجود چنین انیمیشنهایی بیخبر ماندند و در نتیجه چندان با فیلمهای سینمایی انیمیشن آشنا نشدند. به همین دلیل به نظر میرسد که شروع چنین پروژهای با توجه به شرایط تولید و مشخص نبودن شرایط اکران و استقبال مردم از آن در ابتدای کار - بهخصوص برای تهیهکننده- با ریسک زیادی همراه بوده است: «من سابقهی تهیهکنندگی 2000 برنامهی انیمیشنی کوتاه را داشتهام. میخواستیم کاری انجام دهیم که سطح انیمیشنهایمان را بالاتر ببریم برای همین بهسمت انیمیشن سینمایی رفتیم. در دنیا کمپانیهایی که در زمینهی انیمیشن سینمایی کار میکنند، محدودند. میخواستیم با ساخت تهران 1500 در زمرهی شرکتهایی قرار بگیریم که توانایی ساخت انیمیشن سینمایی را دارند. ما از همان ابتدا که این پروژه را شروع کردیم، یقین داشتیم که با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. البته تا به حال پروژههایی هم بوده است که در زمینهی انیمیشن سینمایی حتی با بودجهی دولتی کارشان را شروع کردند اما در نهایت پروژه شکست خورد یا نیمهکاره ماند. اما ما در تهران 1500 استانداردها را رعایت کردیم و با فرمول سینمایی پیش رفتیم. برای فیلممان پروانهی ساخت گرفتیم، از بازیگران مطرح سینمای ایران استفاده کردیم و استاندارد فنی بالایی را برای فیلم در نظر گرفتیم.»
ابوالحسنی در مورد بودجهای که شرکتش برای تهران 1500 سرمایهگذاری کرده میگوید: «ما چند جا در طول فیلم دچار مشکل شدیم اما در نهایت توانستیم بودجهمان را تأمین کنیم. در طول این چهار سال که صرف تولید فیلم شد فقط حدود یک ماه پروژهمان متوقف شد ولی به جز این مورد مشکل مالی دیگری نداشتیم.»
معمولاً یکی از شرایط خوب برای اکران فیلمهای جشنواره، نوروز همان سال است چرا که هم از نظر زمانی زود اکران میشود و هم از نظر دیده شدن فیلم ایام نوروز زمان مناسبی است. تهران 1500 که در جشنوارهی فجر سال 90 اکران شد با تأخیری یک ساله بر روی پردهی سینما آمد: «آن زمان آمادگی لازم را برای تبلیغات فیلم نداشتیم و از آنجا که هم تبلیغات خیلی مهم است و هم میخواستیم فضا را از نظر خبری آماده کنیم ترجیح دادیم امسال اکران شود. وگرنه ما سال گذشته هم موافقت شورای صنفی و هم وزارت ارشاد را داشتیم. اما امسال توانستیم هم در مجلات و هم در تلویزیون و... تبلیغات خوبی داشته باشیم و سعی کردیم تا جایی که ممکن است فیلم را به مردم معرفی کنیم.»
تهران 1500 حدود دو میلیارد تومان فروش داشته است و ابوالحسنی در این باره میگوید: «این پردرآمدترین فیلم تاریخ سینمای ایران بوده است؛ چرا که ما در واقع 22 میلیارد تومان درآمد کسب کردیم و از این میزان 20 میلیاردش تجربهای است که در این کار به دست آوردیم!» او در مورد برنامهی تولید فیلم بعدیاش گفت: «میخواهیم وارد بازار بینالمللی شویم و مخاطب جهانی داشته باشیم؛ رسیدن به این هدف در سینمای انیمیشن راحتتر از سینمای رئال است. در حال حاضر ما این امکان را داریم که فیلم بعدی را با تکنیک بالاتر و داستان بهتر و جهانی، برای بازار بینالملل تولید کنیم.»
تهران 1500 اولین انیمیشن سینمایی بود که فرصت اکران در شرایط نسبتاً مناسبی را داشت و در جشنوارهی فجر هم شرکت کرد. قاعدتاً بعد از اکران آن و با آشنایی بیشتر مخاطب با انیمیشن سینمایی راه برای ادامهی مسیر کمی هموارتر خواهد بود. ابوالحسنی و همکارانش ظاهراً سوداهای بزرگی در سر دارند: «ما با تهران 1500 گام اول را در راه سینمای انیمیشن ایران برداشتیم و به نظرم با موفقیت همراه بود و در حال برنامهریزی برای ادامهی این راه هستیم. فیلم بعدی ما یک تولید مشترک است و میخواهیم بازارمان را کمی گستردهتر کنیم. ما از بهترین عوامل ایرانی در داخل و خارج از کشور استفاده کردیم و خیلی از آنها در پروژههای قبلی ما هم همکاری داشتند. یکی از موفقیتهای بزرگ تهران 1500 این بود که راهی را که شروع کرده بودیم توانستیم به اتمام برسانیم و اکران موفقی هم داشتیم.»
زمانی که پخش تیزرهای این انیمیشن در تلویزیون آغاز شد در ابتدا خبرهایی از ممنوعیت حضور مهران مدیری در این تبلیغات شنیده میشد که گویا بعد از مدتی با حضور این بازیگر موافقت شد: «طبیعتاً وقتی با بازیگری قرارداد میبندیم حضورش به فروش فیلم کمک میکند. سال گذشته برای مطرح کردن نام مهران مدیری با مشکلی مواجه شدیم. نظر سازمان صداوسیما این بود که ما از این بازیگر استفاده نکنیم. اما بعد که من با مدیرکل سازمان بازرگانی صحبت کردم با حضور این بازیگر در تیزر تبلیغ موافقت کردند. اما در این رابطه یک دوگانگی وجود دارد و آن هم این است که اگر با مسألهای توافق نمیکنند ما تابعیت خواهیم کرد اما نباید طوری باشد که سازمان بازرگانی موافقت کند و بعد شبکهی سه سیما در برنامهی هفت صحنههایی از این انیمیشن را پخش کند و بگوید که از پخش چهرهی مهران مدیری معذور هستیم. اگر ممنوعیت دارد چرا فقط برای شبکهی سه ممنوع است؟»
محمد ابوالحسنی در مورد توجه مطبوعات به این انیمیشن گفت: «نیمی از فروش فیلم به خاطر این بوده است که مردم میخواستند اولین انیمیشن سینمایی را ببینند و در واقع به خاطر نو بودن این پروژه به سینما آمدند. 25 درصد به خاطر حضور بازیگران معروف سینما بوده است و 25 درصد دیگر در گرو توجه مطبوعات به تهران 1500 بوده است و به نظر من مطبوعات خیلی نقش تأثیرگذاری در فروش و دیده شدن فیلم داشتند. من از مردم خیلی تشکر میکنم و واقعاً از مردم شهرستان عذر میخواهم که این فیلم در شهرهای مختلف سینما نداشت و مردم شهرستان دیرتر از تهران فیلم را دیدند اما همچنان هم تعداد سینماهای این فیلم در حال افزایش است.»