نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

تلویزیون » نقد و بررسی1403/02/14


«ن.خ»؛ استوار بر کمدی

حمیدرضا مصفا

 

اغلب مخاطبان، چه خاص و چه عام، دوست دارند به تماشای فیلم‌ها و سریال‌های کمدی بنشینند تا کمی بخندند و خستگی کار روزانه را از تن زدوده و به آرامش روحی برسند.

 

در حال حاضر نیز طبق آمار موجود، فیلم های سینمایی و سریال های کمدی، بیشتر از آثار دیگر، مخاطبان را به سالن‌های سینما کشانده یا مقابل گیرنده های تلویزیونی نشانده‌اند.

 

سریال‌های کمدی زیادی در این دو دهه در تلویزیون ساخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به مجموعه‌های دنباله دار «پایتخت» و «ن.خ» اشاره کرد که مورد اقبال بینندگان قرار گرفتند.

 

این دو سریال را باید در شاخه کمدی کلامی قرار داد، زیرا بیشتر زمان آنها به گفت وگو تعلق داشت و بی شک بداهه گویی نیز حاکم بود.

 

هرچندپایتخت و ن.خ شباهت هایی مانند استفاده از گویش‌های محلی ایران با هم داشتند، اما تفاوت‌هایی که در ساختار آنان وجود داشت، آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

 

ساختار سریال «پایتخت» بر اساس کمدی نبود، این مهم از قسمت اول آن کاملا مشخص بود، اما بعد به سمت کمدی کشیده شد، هرچند که نمی‌توان آن را مجموعه‌ای کاملا کمدی دانست، زیرا تمام فاکتورهای این گونه آثار را ندارد. به همین دلیل تمام تکیه‌اش را روی کلام و بداهه نهاده است.

 

مجموعه «ن.خ» برعکس پایتخت از ابتدا ساختارش بر کمدی استوار بود چون تکلیف‌اش با خودش مشخص بود. علی رغم برخی از ضعف‌ها که طبیعی نیز هست، توانست راه خود را پیدا کرده و با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

 

سریال پایتخت نسبت به مجموعه «ن.خ» از بازیگران مطرح تری بهره می‌برد، چون کارگردانش کمتر اهل ریسک بود، اما سعید آقاخانی با تکیه بر هوش، استعداد خداداد و توانایی‌هایی که در خود سراغ داشت، دست به ریسک بزرگی زد و بازیگرانش را یا از بین بازیگران کمتر دیده شده انتخاب کرد یا افرادی که کاملا آماتور بودند.

 

تکیه سریال «پایتخت» برای گرفتن خنده از مخاطبان روی گرده چند بازیگر معدود سنگینی می‌کرد، اما در مجموعه «ن.خ» بار طنز فقط روی شانه آقاخانی نبود، بلکه اغلب کاراکترها این بار را به دوش کشیده و همگی موفق شدند از بینندگان خنده و حتی قهقهه بگیرند.

 

تفاوت‌های این دو سریال پرمخاطب زیاد است و با توجه به این تفاوت‌ها و ویژگی‌ها، اگر بخواهیم نتیجه بگیریم که کدام سریال حرفه‌ای‌تر و موفق‌تر بود، بدون شک باید بگوییم در مجموع و با کنار هم قرار دادن فصول مختلف «ن.خ» مجموعه بی حاشیه‌تری بود، زیرا هم توانست بیننده‌های زیادی را پای گیرنده‌های تلویزیون بنشاند و هم بعد از مدت‌ها صدای خنده و قهقهه را از خانه‌ها به کوچه‌ها کشاند و در عین حال با رعایت خطوط قرمز و پرهیز از هر گونه سوءتفاهم اخلاقی پیش رفت و در عین حال به دلیل تکیه بر مجموعه بازیگران به‌جای تک‌بازیگر، هیچ گاه گرفتار زیاده خواهی بازیگران و بن‌بست نشد.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

 

[ماهنامه فیلم]

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۶)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: