نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » نقد و بررسی1391/11/11


تو را من چشم در راهم...

نگاهی به پوسترهای دیگر جشنواره

سیروس سلیمی‌خلیق

پوسترهای سایر بخش‌های جشنواره‌ی سی‌ویکم فجر در مقایسه با پوستر اصلی جشنواره در ایده و اجرا کمی قابل قبول‌تر به نظر می‌رسند و در اجرا هماهنگ و یکدست هستند، این امر به خودی خود در یک اتفاق فرهنگی که بخش‌های گوناگونی دارد پسندیده است، اما در یک نگاه دقیق‌تر نباید فراموش کرد که حتی در چنین تنوع موضوعی و در یک مجموعه پوستر که قرار است همگی معرف بخش‌های مختلف یک رویداد باشند، مطلوب‌تر خواهد بود تا ضمن عنایت به یکدست بودنِ مجموعه‌ی طرح ، طراحی هر بخش بر اساس عنوان و موضوع آن بخش انجام شود. مثلاً ای کاش طراحی پوستر برای بخش «چشم‌انداز سینمای لهستان» با تامل بیش‌تری صورت می‌پذیرفت، آن گونه که در نگاه اول و از فاصله‌ی دورتر که نقطه‌ی هدف در طراحی پوستر با مخاطب نیز همین جاست، عناصر مألوف سینمای لهستان و پوسترهای فیلم‌هایش را که عمدتاً تصویرســـــازی‌ها و نقاشی‌های اغراق‌شده و انتزاعی با فونت‌هایی که عموماً با دست خلق و نگاشته شده‌اند را در بیننده تداعی کند (پوسترِ فیلم دانتونِ آندری وایدا اثر ویسلاو والکوفسکی را با آن دست از درون سینه روییده و بر حدقه‌ها فرو رفته، با آن نقاشی چیره‌دستانه و فونت‌های دست‌نویسِ بدیع، هرگز از یاد نخواهم برد!).
در بخش‌های دیگر جشنواره نیز بهتر بود برای هر بخش و بر اساسِ موضوع آن، انتخاب فونت و نوع نوشتارِ آن تغییر می‌کرد، به عنوان مثال «چشم‌انداز سینمای چین» و «آرای مردمی» نباید با یک حروف‌نگاریِ یکسان اجرا شود و «مسابقه‌ی فیلمسازان جهان اسلام» یقیناً نیازمند حروفی با درون‌مایه و ساختاری کاملاً متفاوت با «سودای سیمرغ» خواهد بود. در این صورت، عدم تجانس تصویر اصلی موضوع و نگارش عنوان آن هرگز دل‌پذیر نخواهد شد و وظیفه‌ی خطیر حضور فونت متناسب با شخصیتِ موضوع، ناکام خواهد ماند. هماهنگی تصویر و فونت عنوان‌ها را در بخش بزرگداشت‌ها شاهد هستیم، هرچند که لزوماً نباید تمام عناوین پرتره‌ها با لی‌آوت وسط‌چین اجرا می‌شدند و در صورت حذف تاش‌های متحرک زیر عنوان‌ها، هم به ایستایی و وقار موضوع و بزرگداشت اشخاص کمک بیش‌تری می‌شد و هم عنوان‌ها و نام‌ها زیباتر جلوه می‌کردند.
بحث انتخاب حروف هم که در این مجال نمی‌گنجد و حکایتی‌ست مفصل، بسیار حساس و دقیق و غیرقابل چشم‌پوشی و امان از حروفِ خوشنویسی که با کامپیوتر خلق شوند و نوازش نشوند، دستی به سر و روی‌شان کشیده نشود، آن هم خط ثلث! استفاده از نوار فیلم هم که سال هاست در طراحی پوسترهای سینمایی به یک کلیشـه‌ی عمومی بدل شده و رهایی از این راه هزار بار رفته، یک آمینِ بلند می‌خواهد! مجموعاً انتخاب رنگ، اجرای قابل قبول و ایده‌ی برخی از موضوع‌ها، از امتیازهای پوسترهای بخش‌های مختلفِ جشنواره‌ی امسال‌اند. همچنان چشم‌به‌راهِ آن اتفاق خوشایند گرافیک قابل دفاع و جهانی در رویدادهای جهانی کشورمان می‌مانیم.

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۴)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: